Articulistes

Altres entrades

días online
entradas
comentarios
usuarios online

L’AIGUA BRUTA NO ES POT RENTAR (proverbi africà)

dimarts, 12 de desembre del 2023

 

Després de la conquesta cristiana de Lleida l'any 1149, la jurisdicció de la ciutat quedà repartida entre el comte de Barcelona Ramon Berenguer IV i el compte Ermengol d'Urgell. Aquests, l'any 1150 atorguen a la ciutat de Lleida la Carta de Població

.“Sit notum òmnibus hominibus quod ego Raimundus,  comes Barchinonensis, prínceps Aragonesis atque Ilerde et Tortose marchio, et ego Ermengaudus, comes Urgelli qui per manum comitis Barchinonensis Ilerdam habeo donamus vobis òmnibus populatoribus et habitatoribus sive statoribus Ilerde civitatis tam presentibus quam futuris.....”


Donamus iterum vobis prata et paschuas, fontes el aquas,


Us donem, també, els prats i les pastures, les fonts i les aigües, els boscos i els arbres, i la caça, els plans i les muntanyes, per tots els vostres usos i per pasturar-hi i menar-hi els vostres ramats.


Facta ista Cartamensi ianuarii, anno Dominice Incarnationis millessimo centessimo XLVIIII


Després d'aquest record d'una part de la història de la ciutat de Lleida i de ressenyar el privilegi de l'aigua "fontes et aquas", comentaré, tot i no ser el propòsit principal d'aquest escrit, alguns aspectes referents al seu subministrament a la població, a la concessió de l'actual empresa subministradora, a l'evolució del preu de l'aigua i a les ordenances que han regulat aquests preus, als que les van aprovar, etc.


En aquest punt vull assenyalar el que ens diu el prestigiós jurista i historiador del dret, Dr. Josep Maria Font i Rius, en el seu detallat estudi de “La Carta de Població de Lleida de l'any 1150”. En aquest estudi, el Doctor Font i Rius, afirmà pel que fa a les aigües i fonts que “les condicions del seu gaudi eren les més lliberals, ja que a diferència de ço que esdevenia en molts llocs, especialment senyorials, no s’exigia als usuaris cap cànon o prestació pel seu aprofitament”- (pàgina 58 del següent enllaç)


https://www.studocu.com/ca-es/document/universitat-pompeu-fabra/historia-del-dret/font-i-rius-carta-poblament-lleida/12614874


A totes aquelles persones que em vulgueu acompanyar per tal de comentar el tema que tot seguit apuntaré, ja us dic ara que haurem de fer un salt en el temps. Un salt de més de 843 anys a partir de la concessió de la Carta de Població a la Ciutat de Lleida. Procuraré ser breu i concís pel que fa al “desgavell” que tot seguit us explicaré i és per això que deixaré diferents enllaços per tal que pugueu aprofundir en els temes que aniran sorgint al llarg d'aquest viatge.

Comencem!



Justament, va ser en un acord plenari de data 25 de setembre de 1992 que s’aprovà el


“Pliego de Condiciones Económico Administrativas que regirán el concurso para la adjudicación de la explotación del Servició Municipal de Abastecimiento y Saneamiento en el Término Municipal de Lleida”


En un ple posterior, de data 30 de juny de 1993 es va acordar l’adjudicació de la concessió administrativa a una UTE (Unió Temporal d’Empreses) coneguda, en aquell moment, com “Aigües de Lleida”


“En el Palacio de la Paeria de Lleida, a 14 de Diciembre de 1993


I.- “REUNIDOS por un lado el Ilmo. Sr. Antoni Siurana, alcalde presidente del Excmo. Ayuntamiento de Lleida, asistido por el secretario general que actúa como fedatario y por otro lado el Sr. Pedro Subirá Farré que actúa en nombre de la UTE”, se procede a la firma DEL DOCUMENTO ADMINISTRATIVO DE FORMALIZACIÓN DE CONTRATO DE GESTIÓN DE SERVICIOS”


“La concesión engloba la gestión de las obres e instalaciones que componen el tratamiento, abastecimiento y distribución de agua potable, así como las redes de alcantarillado y depuración de aguas residuales incluidas las instalaciones eléctricas y mecánicas de todo tipo cuya titularidad ostente el Excmo. Ayuntamiento”


Segons la clàusula “trigésimo quinta, El servició comenzará a prestarse el 1 de enero de 1994”


La concessió en aquells moments tenia adjunt un pla d'inversions recuperables a partir d'un increment del preu de l’Aigua que va quedar establert en 0,1033 €/m³.


L'any 1996 "Aigües de Lleida" es fa càrrec de l'estació depuradora.


D'altra banda, la Paeria, a través del seu departament d'Inspecció Tributària va aixecar 17 actes d'Inspecció a l'empresa concessionària (anys 1998 a 2002) per no complir aquesta amb allò que estableix l'art 24.1.c del text Refós de la Llei d'Hisendes Locals. Aquest article de la Llei d'Hisendes locals es refereix a la coneguda com a taxa de l'1,5%; per ser aquest percentatge el que constitueix, aplicat sobre els ingressos bruts, l'import de l'obligació tributària. Aquesta taxa, es gira a les empreses explotadores dels Serveis de subministrament, que ocupen o aprofiten el sòl, subsol i vol de la via pública municipal (STSJ Catalunya 3/2008, 8 de gener de 2008)


https://vlex.es/vid/-37804402

https://www.poderjudicial.es/search/indexAN.jsp?org=ap-tsj&comunidad=09


Va ser l'any 2011 quan l'empresa concessionària va acudir a la comissió de preus de Catalunya per a sol·licitar una pujada de gairebé el 300% del preu de l'aigua. La Paeria negà aquest augment i el ple acordà una pujada del 8% per a l'aigua i un 25% la quota fixa.


A l'any següent, any 2012 (set anys abans de la finalització del contracte de la concessió) l'UTE SERAGUA, sol·licità una pròrroga de la concessió fins a l'any 2037. Aquesta petició es va aprovar en el ple de juliol de 2012 adduint necessitats de reequilibri econòmic o financer del contracte, per mantenir el nivell de qualitat del servei i assegurar noves inversions. Al mateix temps i sota el pretext d'una situació d'estancament demogràfic i de reducció del consum, que fa que els successius increments del m³ d'aigua no siguin suficients per a cobrir les suposades necessitats econòmiques de la concessionària, s'optà per incrementar la quota fixa en un 217% al llarg dels anys 2011 a 2014, tot això amb el vistiplau del (PSC) Partit Socialista de Catalunya que gaudia de majoria absoluta en la Paeria. Aquesta pròrroga, és molt curiosa puix la clàusula trenta-sisena del document subscrit entre la Paeria i Aigües de Lleida estableix:


“Duración del contrato. El contrato se establece por una duración de 25 años prorrogables por la tácita hasta el máximo legal por periodos de cinco en cinco años, salvo denuncia expresa de alguna de las dos partes, al menos con un año de antelación al vencimiento…”


L'empresa Sorea, que forma part del grup Agbar, va presentar un recurs contenciós administratiu contra l'acord de la Paeria de prorrogar dinou anys la concessió del servei d'aigües a Aqualia (Aigües de Lleida). Recordem que la concessió finalitzava l'any 2018. En el recurs Sorea al·legà que el motiu principal que justificà la modificació del contracte va ser l'execució de noves obres sol·licitades pel mateix ajuntament. A canvi que es facin, prolongà la concessió. En aquest sentit, afirmà que en estar en el període final de l'actual concessió, el que s'havia de fer és licitar primer la nova concessió i després demanar l'execució d'aquestes obres a l'empresa adjudicatària. Per això, diu Sorea, que la Paeria hauria incorregut en una desviació de poder (ús de les potestats de l'administració per finalitats diferents de les previstes en l'ordenació jurídica) en exigir una sèrie d'obres quan el que en realitat vol és allargar el contracte de la concessió.


L'aleshores 1a tinent d'alcalde, Sra. Mata Camps va afirmar que la pròrroga, avalada per diversos informes s'ajustava plenament a la legalitat. També va manifestar que aquest allargament de la pròrroga obeïa a la necessitat de garantir l'equilibri econòmic i financer perquè encara no s'havien amortitzat les inversions executades en anys passats i no hi havia temps, en el que restava de la concessió, de recuperar aquestes inversions (Us vull recordar que encara faltaven set anys per la finalització de la concessió) i va afegir que aquest fet hauria obligat a l'Ajuntament de Lleida a pagar una quantitat milionària a l'actual concessionària en el moment de licitar la nova concessió.


Curiosament, aquest recurs de Sorea, contra la pròrroga del contracte a Aqualia a Lleida coincideix en el temps amb el contenciós que va presentar Aqualia contra la decisió de l'Àrea Metropolitana de Barcelona d'adjudicar a Agbar (els recordo que Sorea forma part d'Agbar) la gestió del cicle de l'aigua de 23 municipis fins a l'any 2047. Tota una guerra judicial entre dues de les grans companyies del sector de l'aigua.


Per cert! Recentment, en data 2 de novembre d’aquest any, 2023, Aigües de Barcelona ha recorregut la pròrroga de cinc anys per a la gestió de l’aigua, concedida per l’anterior govern (PSC-Ciutadans) a Aqualia a Sant Andreu de la Barca.


Notícia - Una filial d'Agbar recorre al jutge la pròrroga de la concessió del servei de l'aigua a Lleida - Aigua és Vida (aiguaesvida.org)

https://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20121205/54357016027/fcc-recurre-adjudicacion-directa-agua-barcelona-agbar.html


La pròrroga de la concessió va comportar, a més, la no obligatorietat que el ple decideixi si aprova o no els increments de tarifes, que passen a regular-se pel decret 149/1988. Des d'ara, si l'oposició no revisa els expedients, els preus es poden pujar sense debat públic.


https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/1022/1211973.pdf


A l'agost, es comunicà a la comissió de preus de Catalunya l'increment d'un 36% el preu del m³ de l'aigua, que passà a ser de 0,53 €/m³ i un 45% l'increment de la quota fixa. La Paeria justificà l'increment per la part del cost que ha de pagar del nou dipòsit d'aigua de la mancomunitat de Pinyana, tot i que pel que fa a la ciutat de Lleida el projecte, sí que estava ben dissenyat.

(diari Segre, 17 de setembre de 2012)


És en l'any següent, el novembre de 2013 quan s'aprovà una altra pujada del 74% en la quota fixa i del 5% en el preu del m³ d'aigua.


En total, des de l'any 2011 i fins a finals de l'any 2016 la concessionària presentà 6 peticions d'augment de preus dels quals s'han aprovat 4 (dos d'ells per silenci administratiu).


https://comudelleida.cat/es/aigua/

https://comudelleida.cat/wp-content/uploads/Informe-agua-Com%C3%BA-de-Lleida.pdf


El 24 de novembre de 2016 el grup d’Esquerra (ERC) va demanar al govern municipal documentació justificativa del deute reclamat a la Paeria per part de l’empresa concessionària del servei d’aigües i clavegueram -uns 40 milions d’euros- que segons ERC van motivar la pròrroga del contracte de l’any 2012 fins al 2037. Es preguntà els motius de tanta opacitat  (en aquell moment ERC, igual que ara estava a l’oposició) i davant de la negativa del govern de la Paeria a facilitar aquesta informació ERC va acudir a La Comisión de Garantía del Derecho de Acceso a la Información Pública (GAIP)


https://locals.esquerra.cat/lleida/article/89477/la-gaip-intervindra-despres-que-el-govern-de-la-paeria-li-negui-informacio-sobre-el-contra


El maig de 2019, pocs dies abans de l


es eleccions municipals, els caps de Llista de Junts, ERC, CUP i Comú es comprometeren a municipalitzar el servei d’aigua de la ciutat de Lleida, en cas de guanyar les eleccions, en subscriure el Pacte Social per l’Aigua Pública, promogut per l’Associació de Municipis i Entitats per l’Aigua Pública (AMAP) (diari Segre de 8 de maig de 2019)


https://www.segre.com/es/lleida/190508/la-oposicion-remunicipalizara-agua-si-gana-las-elecciones_72842.html


El 14 de setembre de 2019, el diari “Segre” publicà que es posava en marxa l'auditoria de les concessions per tal de comprovar si es complia amb l'assenyalat amb el contracte d'aquestes. Entre aquestes, la concessionària Seragua. La veritat és que no conec el resultat d'aquesta auditoria.


El 30 d'octubre del mateix any, el mateix mitjà de comunicació, anuncià el nomenament del nou coordinador general i econòmic de la Paeria Sr. Josep Maria Sentis en substitució del Sr., Josep Farrero que va dirigir l'àrea econòmica del consistori durant gairebé trenta anys i amb tres diferents alcaldes del PSC.


El 30 de gener de 2020 en el diari "Nació Digital", l'aleshores 2a tinent d'alcalde de la Paeria i avui dia portaveu del grup republicà a la Paeria i diputada al Parlament de Catalunya per ERC des del març del 2021 per la circumscripció de Lleida, Sra. Jordina Freixanet va manifestar «Hem d'aixecar catifes perquè si no serem connivents amb la corrupció».


https://www.naciodigital.cat/noticia/195444/jordina-freixanet-hem-aixecar-catifes-perque-sino-serem-connivents-amb-corrupcio


L'any 2020 els grups municipals d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Partit Socialista de Catalunya (PSC) i Comú, acorden una pujada d'un 7,7% en tres anys, a més d'una pujada de la taxa de clavegueram d'un 75% després d'haver-la pujat un 30% en els dos anys anteriors. (ERC i el Comú, units a JUNTS governaven  a la Ciutat de Lleida. L’alcalde era el Sr. Miquel Pueyo)


Posteriorment, el 12 de febrer d'aquest any el diari Segre publicà que la concessionària del servei d'aigua va demanar a la Paeria una compensació de 10 milions d'euros. Sembla que en la pròrroga del contracte de l'any 2012 s'establia una obligació d'apujar la tarifa als usuaris un 38% l'any 2013, un 27% el 2014, un 12% l'any 2015 i un 5% el 2016. D'aquests increments es van aplicar els dos primers, però no el tercer i quart. Recordeu que la concessió del servei d'aigua es va iniciar l'any 1994 i finalitzava inicialment el 2018, però el 2012 l'ajuntament, va donar llum verda a una pròrroga de dinou anys, fins a l'any 2037.


https://www.segre.com/es/lleida/230118/la-tarifa-del-agua-lleida-situa-entre-las-diez-mas-caras-del-estado_200280.html#:~:text=As%C3%AD%20lo%20constata%20un%20estudio,cara%20que%20la%20media%20estatal.


http://comudelleida.cat/wp-content/uploads/Aprovaci%C3%B3-pr%C3%B2rroga-i-modificaci%C3%B3-contracte-2012.pdf


https://laciutat.cat/laciutatdelleida/lleida/el-preu-de-laigua-a-lleida-sincrementara-un-75-en-els-proxims-3-anys


L'any 2021, ERC, PSC i Comú pacten apujar el preu de l'aigua d'una manera progressiva en funció dels consums. La tarifa queda igual pels consums més baixos (0-9 m³ al mes) i pot arribar a uns increments del 20% pels consums a partir de 18 m³ al mes. Per la quota fixa es preveu un increment del 3 % i també es preveu un increment de la taxa de clavegueram en tots els trams de consum. Aquest increment es preveu del 15 al 120 % (l'any 2020 l'increment del clavegueram va ser del 30%) Diari Segre 30/09/2021.

I fins aquí, aquest petit recordatori històric que és la PRIMERA PART del tema que en aquesta ocasió KARLA continuarà tractant ben aviat. Certament, hi ha molts enllaços i molts d'aquests enllaços ens porten a altres enllaços i és per aquest motiu que ens donarem un temps, les persones lectores que desitgeu aprofundir en tot allò que fins ara he comentat i KARLA per continuar amb la segona i darrera part d'aquest llarg comentari. 


Malgrat el que he dit anteriorment i ja per finalitzar els deixaré alguns pensaments del que KARLA creu que ha succeït al llarg de la història fins ara esmentada, especialment a partir de la concessió de “la adjudicación de la explotación del Servició Municipal de Abastecimiento y Saneamiento en el Término Municipal de Lleida”  de l'any 1994.


1r.- Les concessions de serveis no són la panacea universal.


Aquest enllaç que us deixo tot seguit ens porta a un article de l’enginyer Joan Mateu Horrach. Diria que és d’obligatòria lectura pels que heu tingut la paciència d’arribar fins aquí. Si el llegiu, entendreu el que possiblement a passat a Lleida amb la concessió de l’aigua i els increments de preus per la prestació del servei.


https://www.iagua.es/blogs/juan-mateo-horrach/concesiones-servicios-no-son-panacea-universal


2°.- De tot el descrit i de la lectura d'alguns dels enllaços adjunts dedueixo que molts dels partits polítics han deixat de representar als ciutadans; el seu distanciament i falta de credibilitat social és una cosa tant preocupant com urgent de resoldre, solament han de llegir els enllaços i veuran, respecte al preu de l'aigua i quotes i taxes de clavegueram, com pensaven alguns grups de la Paeria quan estaven en l'oposició i com han actuat i actuen quan tenen el poder. Compte amb això!, El canvi d'idees polítiques no és tema fútil. La llengua espanyola disposa de l'oració "cambio de chaqueta" o de la paraula "chaquetero" que no són termes afalagadors als qui se'ls aplica perquè van associats a l'oportunisme i a l'aprofitament. En els càrrecs públics amb sou o amb interessos generats per la política, la conversió ideològica és sospitosa perquè no sempre correspon a genuïnes alteracions de credos o de posicions polítiques.


I ara sí! Espero que ens retrobem aviat en la continuació d’aquest escrit. Continuació que tal vegada podria ser la part més interessant del mateix.


També, abans d’acomiadar-me, vull agrair l’auxili de les persones que en aquesta ocasió han col·laborat amb mi per tal d'aconseguir la informació precitada, constatar-la, donar-li ordre i arranjar-la per tal de fer-la tan entenedora com sigui possible per a totes les persones lectores. Gràcies a totes i a tots.


 

KARLA    

. Post cops vist.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada